Monday 27 June 2011

Faedah Menabung

Menurut Kamus Dewan, menabung membawa maksud menyimpan wang di dalam tabung ataupun di bank.

          Sejak kecil, kita digalakkan agar mengamalkan tabiat suka menabung. Hal ini demikian kerana amalan ini boleh memberikan banyak manfaat kepada kita.

          Salah satu faedah menabung adalah mendidik kita supaya memupuk sikap berjimat-cermat. Melalui amalan menabung, kita tidak akan boros semasa berbelanja. Kita akan membeli barang-barang yang penting sahaja dan menyimpan wang yang selebihnya untuk bekalan masa hadapan.

          Melalui amalan menabung, wang kita juga akan bertambah sedikit demi sedikit. Bak kata pepatah," sikit-sikit, lama-lama menjadi bukit ". Apatah lagi, kita boleh mendapat dividen sekiranya menabung di bank.

          Selain itu, kita boleh menggunakan wang simpanan kita apabila berlaku kecemasan. Dengan itu, kita tidak perlu meminjam wang daripada orang lain. Malah, kita dapat mengatasi masalah yang dihadapi dengan cepat dan mudah.

          Di samping itu, masa depan kita juga akan terjamin. Kita boleh berdikari dan meringankan beban ibu bapa. Misalnya, kita boleh menggunakan wang simpanan sendiri untuk melanjutkan pelajaran ke menara gading dan membeli barangan keperluan sendiri.

          Pendek kata, amalan menabung merupakan satu amalan yang mulia. Oleh itu, marilah kita menabung bersama-sama.

1 comment:

Mata Pelajaran Kegemaran Saya

Nama saya ialah Jasmine Lee. Saya belajar di SJK (C) Chung Hwa Wei Sin. Mata pelajaran kegemaran saya ialah Bahasa Melayu.             Baha...