Monday 20 June 2011

Mimpi

Jam dinding menunjukkan pada pukul 11.00 malam. Ayah dan ibu masih belum pulang ke rumah lagi dari tempat kerja mereka. Sementara menunggu kepulangan mereka, saya membaca buku cerita yang dipinjam dari perpustakaan sekolah sambil berbaring di atas sofa.

          Tiba-tiba, suasana menjadi gelap-gelita. Aku pun meraba-raba dalam kegelapan sambil berjalan ke dalam bilik untuk mendapatkan lampu suluh. Apabila saya membuka pintu bilik, saya ternampak satu sinaran cahaya yang terang. Saya berasa hairan lalu berjalan ke arah cahaya tersebut.

          Setelah lama berjalan, saya terdapat sebuah istana yang besar dan cantik. Di dalam istana itu tinggal seorang permaisuri yang zalim. Permaisuri itu cuba menangkap aku kerana mencerobohi istananya. Aku berasa takut lalu membuka langkah seribu untuk melarikan diri ke dalam hutan.

          Di dalam hutan, aku telah bertembung dengan tujuh orang kerdil yang baik hati. Mereka telah menyelamatkan aku dan membawa aku pulang ke rumah mereka. Mereka sangat peramah dan asyik berlawak untuk menghiburkan hatiku. Dalam perjalanan pulang ke rumah orang kerdil, muncul seorang bidadari. Dia menghadiahkan sebiji epal yang besar kepada aku. Tanpa berfikir panjang, aku pun memakan buah epal itu.

          Tiba-tiba, aku terjatuh ke lantai. Pada masa itu, aku terdengar suara seorang perempuan memanggil nama aku. Kepalaku juga diusap-usap beberapa kali. Dengan perlahan-lahan, aku pun membuka mataku. Aku melihat ibu dan ayah duduk di sisiku.

          Barulah aku sedar, rupa-rupanya aku hanya bermimpi.

No comments:

Post a Comment

Mata Pelajaran Kegemaran Saya

Nama saya ialah Jasmine Lee. Saya belajar di SJK (C) Chung Hwa Wei Sin. Mata pelajaran kegemaran saya ialah Bahasa Melayu.             Baha...