Tuesday 2 May 2017

Cara-cara Menghargai Jasa dan Pengorbanan Guru

Guru diibaratkan seperti lilin yang membakar diri untuk menerangi masa depan anak murid. Sebagai seorang murid, kita sewajarnya menghargai jasa dan pengorbanan guru.
          Terdapat pelbagai cara untuk menghargai jasa dan pengorbanan guru. Antaranya, kita hendaklah menumpukan perhatian semasa guru mengajar dan menyiapkan tugasan yang dipesan oleh guru. Perbuatan ini dapat menunjukkan kita memahami pelajaran yang diajar oleh guru.
          Di samping itu, kita mestilah mendengar nasihat dan teguran guru. Kita harus menjadikan nasihat guru sebagai pedoman hidup. Ini dapat menunjukkan bahawa kita menghormati dan menghargai guru.
          Seterusnya, kita mestilah belajar dengan bersungguh-sungguh agar dapat mencapai keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan. Kejayaan kita dalam bidang akademik dan kokurikulum merupakan cara yang paling baik untuk membalas jasa guru. Mereka pasti berbesar hati tatkala melihat kita berjaya.
          Selain itu, kita hendaklah meraikan sambutan Hari Guru bagi memperingati jasa dan pengorbanan guru. Kita boleh memberikan hadiah berupa kad ucapan, bunga dan cenderamata kepada guru sebagai tanda penghargaan atas pengorbanan mereka.
          Pendek kata, jasa dan pengorbanan guru amatlah besar dalam melahirkan generasi yang berilmu dan berakhlak mulia. Justeru, sayangilah dan hargailah guru kerana jasa dan pengorbanan mereka tidak mampu dibalas.

12 comments:

  1. Your essei very good and I like your essei

    ReplyDelete
  2. As I'm a teacher the karangan is very good... Keep it up!!👍

    ReplyDelete
  3. As I am a teacher the essay is superb

    ReplyDelete
  4. This essay is very helpful for me.Good essay

    ReplyDelete
  5. Such a nice essay

    ReplyDelete
  6. this essay is very helpful to me. thank you

    ReplyDelete
  7. I am from India and understand Malay..and this essay was great

    ReplyDelete
  8. Im very impressed with your essay as a Teacher's daughter

    ReplyDelete

Mata Pelajaran Kegemaran Saya

Nama saya ialah Jasmine Lee. Saya belajar di SJK (C) Chung Hwa Wei Sin. Mata pelajaran kegemaran saya ialah Bahasa Melayu.             Baha...