Wednesday 31 May 2017

Kebaikan Amalan Berbudi Bahasa


            Amalan berbudi bahasa merupakan suatu amalan yang perlu dipratikkan dalam kehidupan harian kita. Amalan ini boleh mendatangkan banyak kebaikan sekiranya diamalkan oleh segenap lapisan masyarakat.

            Amalan berbudi bahasa dapat mencerminkan keperibadian individu. Seseorang yang berbudi bahasa akan mudah didampingi dan disenangi oleh orang lain. Hal ini disebabkan orang yang berbudi bahasa akan sentiasa berlemah-lembut dan bersopan santun dalam pertuturan dan tingkah laku.

            Di samping itu, amalan berbudi bahasa dapat mewujudkan perpaduan dalam kalangan masyarakat yang berbilang bangsa dan agama. Hal ini demikian kerana masyarakat yang berbudi bahasa akan saling menghormati tanpa mengira taraf dan usia. Sebagai contoh, masyarakat Malaysia hidup aman damai dan harmoni walaupun berlainan kaum, budaya dan kepercayaan.

            Selain itu, budaya berbudi bahasa dapat memajukan industri pelancongan negara. Masyarakat tempatan yang berbudi bahasa akan memberikan layanan yang mesra dan sopan kepada pelancong asing. Ini bukan sahaja dapat menarik kedatangan pelancong, malahan dapat meningkatkan ekonomi negara.

            Dalam pada itu, pemimpin negara yang berbudi bahasa dapat meningkatkan imej negara. Pemimpin dari negara lain akan berasa kagum dan menghormati negara kita. Negara kita juga akan terkenal di persada dunia sebagai negara yang bertamadun.

            Kesimpulannya, amalan berbudi bahasa bukan sahaja memanfaatkan individu, malahan membawa kebaikan kepada masyarakat dan negara. Oleh itu, amalan ini perlu disemai sejak kecil lagi bak kata pepatah, “melentur buluh, biarlah dari rebungnya”.


Kosa Kata

1.    dipratikkan =被实践

2.    mencerminkan = 反映

3.    didampingi = 被亲近

4.    kepercayaan = 信仰

5.    industri pelancongan = 旅游业

6.    imej = 形象

7.    persada dunia = 世界的平台

8.    bukan sahaja… malahan = 不但而且

Peribahasa

1.    melentur buluh, biarlah dari rebungnya = 好习惯要从小培养

7 comments:

Mata Pelajaran Kegemaran Saya

Nama saya ialah Jasmine Lee. Saya belajar di SJK (C) Chung Hwa Wei Sin. Mata pelajaran kegemaran saya ialah Bahasa Melayu.             Baha...