Monday 23 March 2015

Banjir di Kampung Saya

Hujan lebat turun tidak berhenti-henti selama beberapa hari di kampung saya. Air sungai di hujung kampung mulai melimpah. Akhirnya, kampung saya telah dilanda banjir.

            Penghuni-penghuni kampung dinasihati supaya berpindah ke tempat yang selamat. Kami sibuk memindahkan barang-barang yang penting dan berharga ke tempat yang tinggi. Selepas itu, bot-bot penyelamat pun membawa kami meninggalkan tempat kediaman kami. Kami telah ditempatkan di balai raya.

            Air bah telah memusnahkan tanam-tanaman yang diusahakan oleh penduduk kampung. Banyak binatang ternakan seperti ayam, itik, kambing dan lembu yang mati lemas. Peralatan-peralatan rumah yang tidak sempat dipindahkan turut musnah dibawa arus deras.

            Di balai raya, semua mangsa banjir  mendapat bantuan dari segi pakaian, makanan, ubat-ubatan dan barang keperluan harian. Banyak warga emas dan kanak-kanak yang jatuh sakit akibat bencana ini. Saya dan kawan-kawan yang lain juga tidak dapat bersekolah selama beberapa hari.

            Selepas beberapa hari, air bah mulai surut, kami dibenarkan pulang ke rumah masing-masing. Kami berasa amat sedih melihat keadaan rumah kami yang kotor dan berlumpur. Kami  terpaksa bergotong-royong untuk membersihkan  tempat kediaman kami.

Saya berharap agar tragedi  ini tidak akan berulang lagi pada masa hadapan.


            

7 comments:

Mata Pelajaran Kegemaran Saya

Nama saya ialah Jasmine Lee. Saya belajar di SJK (C) Chung Hwa Wei Sin. Mata pelajaran kegemaran saya ialah Bahasa Melayu.             Baha...