Saturday 21 March 2015

Kebaikan Menabung

            Amalan menabung merupakan satu amalan yang mulia. Menabung membawa maksud menyimpan wang di bank atau di dalam tabung.
                                                                                     
            Amalan suka menabung boleh melatih kita supaya berjimat-cermat dalam perbelanjaan harian dengan membeli barang-barang yang penting dan berguna sahaja. Wang yang selebihnya akan disimpan di dalam tabung atau di bank.

Selain itu, wang yang disimpan di bank akan memberi kadar faedah kepada kita. Wang simpanan kita akan bertambah sedikit demi sedikit. Bak kata pepatah, “sikit-sikit lama-lama menjadi bukit”.

Di samping itu, wang simpanan kita boleh digunakan untuk masa hadapan kita. Kita boleh menggunakan wang simpanan kita untuk melanjutkan pelajaran ke menara gading. Kita bukan sahaja dapat berdikari, malahan dapat meringankan beban orang tua kita.

Apabila berlaku kecemasan, kita tidak perlu meminjam wang daripada sahabat handai ataupun lintah darat. Sebaliknya, kita dapat mengatasi masalah yang dihadapi dengan lebih cepat dan mudah.

Pendek kata, amalan menabung memberi banyak faedah kepada kita. Amalan yang terpuji dan mulia ini patut kita amalkan sejak kecil lagi.


No comments:

Post a Comment

Mata Pelajaran Kegemaran Saya

Nama saya ialah Jasmine Lee. Saya belajar di SJK (C) Chung Hwa Wei Sin. Mata pelajaran kegemaran saya ialah Bahasa Melayu.             Baha...