Friday 20 March 2015

Hobi Saya

                        Setiap orang mempunyai hobi. Begitu juga dengan saya. Hobi saya ialah menanam pokok bunga.

                        Saya suka menanam pokok bunga sejak berumur lapan tahun lagi. Saya sering melihat ibu saya menanam pokok bunga di halaman rumah. Ibu saya seorang penggemar flora. Beliau banyak mengajar saya cara-cara untuk menanam dan menjaga pokok bunga.

                        Peralatan yang diperlukan untuk menanam pokok bunga ialah kulir, tanah gambut, sarung tangan, pasu bunga dan anak pokok. Pada masa lapang, saya akan menanam pokok bunga di halaman rumah. Saya telah menanam pelbagai jenis pokok bunga yang cantik seperti bunga mawar, bunga melur, bunga orkid, pokok kaktus dan banyak lagi.

                        Setiap waktu senja, saya akan menyiram pokok bunga saya. Saya juga mencantas pokok bunga saya supaya kelihatan rapi dan cantik. Saya berasa gembira tatkala melihat pokok bunga saya hidup subur.

                        Aktiviti menanam pokok bunga dapat mengisi masa senggang saya dengan berfaedah. Aktiviti ini juga dapat menambahkan pengetahuan saya tentang tumbuh-tumbuhan di samping  mengindahkan persekitaran rumah saya.

                        Hobi ini merupakan satu hobi yang baik dan banyak mendatangkan manfaat kepada saya. Saya akan mengamalkan hobi ini sehingga saya dewasa.

No comments:

Post a Comment

Mata Pelajaran Kegemaran Saya

Nama saya ialah Jasmine Lee. Saya belajar di SJK (C) Chung Hwa Wei Sin. Mata pelajaran kegemaran saya ialah Bahasa Melayu.             Baha...