Sunday 24 July 2016

Cara-cara Membalas Jasa Orang Tua Kita

Ibu bapa ialah orang yang membawa kita ke dunia ini. Tanpa mereka, siapalah kita. Sebagai anak, kita sewajarnya membalas jasa ibu bapa kita.

               Terdapat banyak cara untuk membalas jasa ibu bapa kita. Antaranya, kita mestilah rajin menuntut ilmu. Nescaya, semua ibu bapa berharap agar anak-anak akan berjaya melanjutkan pelajaran ke menara gading. Oleh itu, kita mestilah belajar dengan bersungguh-sungguh untuk membalas jasa ibu bapa kita.

               Di samping itu, kita hendaklah menjadi anak yang berperibadi mulia. Kita mestilah sentiasa berkelakuan baik dan berlemah-lembut semasa bertutur dengan ibu bapa. Kita hendaklah patuh kepada ibu bapa dan jadikan nasihat mereka sebagai pedoman hidup.

               Selain itu, kita mestilah bersikap ringan tulang. Ibu bapa telah penat bekerja seharian untuk mencari nafkah demi menyara keluarga. Sebagai anak, kita hendaklah membantu ibu bapa melakukan kerja rumah bagi meringankan beban mereka. Contohnya mengemas rumah dan memasak.

               Bukan itu sahaja, kita mestilah bersikap prihatin dan menyayangi ibu bapa kita. Kita patut menjaga ibu bapa kita apabila mereka sudah tua dan uzur. Kita mesti sentiasa mengingati jasa dan pengorbanan ibu bapa. Sesungguhnya, pengorbanan mereka tidak dapat dinilai dengan wang ringgit.

               Pendek kata, jasa ibu bapa amatlah besar. Janganlah kita bersikap bagai kacang lupakan kulit.

2 comments:

Mata Pelajaran Kegemaran Saya

Nama saya ialah Jasmine Lee. Saya belajar di SJK (C) Chung Hwa Wei Sin. Mata pelajaran kegemaran saya ialah Bahasa Melayu.             Baha...