Sunday 24 July 2016

Suasana Kantin Sekolah pada Waktu Rehat

"Ring...," Loceng sekolah telah berbunyi. Murid-murid beratur ke kantin untuk mengisi perut.

               Suasana di kantin sekolah riuh-rendah seperti bertih digoreng. Sesetengah murid membawa bekalan makanan dari rumah. Sesetengah murid pula beratur dengan tertib untuk membeli makanan dan minuman.

               Terdapat pelbagai jenis makanan dijual di kantin sekolah. Misalnya mi goreng, nasi lemak, bihun sup, roti dan pelbagai jenis kuih. Semua makanan disusun dengan rapi dan ditutup dengan penutup plastik supaya tidak dicemari. Pekerja kantin melayan kerenah murid-murid dengan mesra.

               Selepas membeli makanan, murid-murid mencari tempat yang sesuai untuk menikmati makanan masing-masing. Murid-murid menjamu selera dengan sopan. Selepas makan, murid-murid meletakkan pinggan-mangkuk ke dalam besen dan membuang plastik pembungkus sampah ke dalam tong sampah yang disediakan bagi menjaga kebersihan kantin.

               Guru disiplin dan beberapa orang pengawas bertugas untuk mengawasi murid-murid di kantin sekolah. Kelihatan dua orang murid lelaki berkejar-kejaran di kantin. Mereka ditahan oleh pengawas dan ditegur oleh guru disiplin kerana melanggar peraturan sekolah.

               Apabila waktu rehat tamat, semua murid beratur pulang ke kelas masing-masing untuk meneruskan pembelajaran. Suasana di kantin sekolah pun kembali sunyi.

3 comments:

Mata Pelajaran Kegemaran Saya

Nama saya ialah Jasmine Lee. Saya belajar di SJK (C) Chung Hwa Wei Sin. Mata pelajaran kegemaran saya ialah Bahasa Melayu.             Baha...