Sunday 23 September 2018

Cara-cara Menggembirakan Ibu Bapa


Ibu bapa merupakan orang yang melahirkan dan membesarkan kita. Tanpa mereka, siapalah kita. Sebagai anak, kita sewajarnya menyayangi dan menggembirakan ibu bapa kita.

            Terdapat pelbagai cara untuk menggembirakan ibu bapa kita. Antaranya ialah kita mestilah taat kepada ibu bapa. Kita harus patuh kepada nasihat ibu bapa demi kebaikan dan keselamatan kita. Kita hendaklah sentiasa mengingati kata-kata ibu bapa di mana jua kita berada agar tidak membimbangkan mereka.

            Di samping itu, kita mestilah rajin menuntut ilmu. Kita mesti belajar dengan bersungguh-sungguh agar dapat mencapai keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan. Ibu bapa pasti berasa bangga dan gembira sekiranya kita berjaya melanjutkan pelajaran ke menara gading.

            Selain itu, kita mestilah menjadi anak yang ringan tulang. Kita mesti rajin membantu ibu bapa melakukan kerja rumah bagi meringankan beban mereka. Misalnya mencuci pinggan mangkuk, menyapu lantai, membuang sampah dan melipat pakaian. Ibu bapa pasti berasa gembira dan terharu apabila melihat keadaan rumah yang bersih dan kemas setelah penat bekerja di luar.

            Bukan itu sahaja, kita mestilah menyayangi ibu bapa sebagaimana mereka menyayangi kita. Kita hendaklah menyambut hari-hari istimewa seperti Hari Ibu, Hari Bapa dan hari lahir ibu bapa bersama-sama. Ibu bapa akan berasa gembira kerana kita menghargai jasa dan pengorbanan mereka.

            Kesimpulannya, ibu bapa merupakan insan yang paling mulia dan tiada gantinya. Kita mestilah menghargai dan menggembirakan mereka selagi mereka masih hidup. Tepuk dada tanya selera.

 

Kosa Kata

1.      menara gading   大学

2.      hari-hari istimewa   特别的日子

3.      tepuk dada tanya selera   三思而后行

9 comments:

  1. Numpang promo ya Admin^^
    ajoqq^^com
    mau dapat penghasil4n dengan cara lebih mudah....
    mari segera bergabung dengan kami.....
    di ajopk.club....^_~
    segera di add Whatshapp : +855969190856

    ReplyDelete
  2. last time thi karangan help to me for finish my assigment
    thank you for it

    ReplyDelete
  3. Thank you very much😭❤️

    ReplyDelete

Mata Pelajaran Kegemaran Saya

Nama saya ialah Jasmine Lee. Saya belajar di SJK (C) Chung Hwa Wei Sin. Mata pelajaran kegemaran saya ialah Bahasa Melayu.             Baha...