Monday 10 September 2018

Ciri - ciri Murid Cemerlang

           Setiap pelajar pasti mempunyai impian untuk menjadi murid yang cemerlang dalam pelbagai aspek seperti kurikulum, kokurikulum dan sahsiah. Namun impian ini tidak datang dengan sendiri. Murid-murid perlu berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk menjadi murid cemerlang.
           Untuk menjadi seorang murid cemerlang, kita perlu tekun belajar untuk mencapai keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan. Kita mesti menumpukan sepenuh perhatian semasa guru mengajar di dalam kelas. Dengan itu, kita dapat memahami dan mengingati pelajaran yang disampaikan oleh guru.
           Di samping itu, kita mesti mempunyai akhlak yang mulia. Kita mestilah mengamalkan tatasusila dan budi pekerti dalam pergaulan. Murid cemerlang bukan sahaja perlu cemerlang dalam bidang akademik, tetapi juga perlu mempunyai akhlak yang terpuji.
           Selain itu, kita mesti bergiat aktif dalam bidang sukan. Kita mesti sentiasa aktif dan bersukan agar tubuh badan kita cergas dan minda kita cerdas. Murid yang sihat dan cergas dapat menghadapi cabaran dan menangani stres dengan berkesan.
           Bukan itu sahaja, kita juga perlu mempunyai hubungan sosial yang baik. Kita hendaklah bergaul mesra dengan orang lain dan menghindari sikap kera sumbang. Sikap ini penting bagi melahirkan murid yang cemerlang dalam pelbagai bidang.
            Konklusinya, bukan mustahil untuk menjadi murid cemerlang. Kita perlu berusaha untuk mencapainya bak kata pepatah, “di mana ada kemahuan, di situ ada jalan”

22 comments:

  1. I like this ulasan very much

    ReplyDelete
  2. I like this ulasan very much

    ReplyDelete
  3. This is fantastic and awesome

    ReplyDelete
  4. Ni karangan ke ulasan?

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. perlu ada perkembangan dari segi bahasa
    tapi ulasan ni bagus

    ReplyDelete
  7. Ulasan yang senang dan tepat😍😍😍

    ReplyDelete
  8. Ada syarahan ciri ciri pelajar cermelang tak?

    ReplyDelete

Mata Pelajaran Kegemaran Saya

Nama saya ialah Jasmine Lee. Saya belajar di SJK (C) Chung Hwa Wei Sin. Mata pelajaran kegemaran saya ialah Bahasa Melayu.             Baha...