Sunday 16 August 2015

Aku Sebuah Basikal

                Aku ialah sebuah basikal. Namaku BMX. Aku diperbuat daripada besi dan keluli yang berkualiti. Badanku berwarna merah dan hitam. Aku dilahirkan di sebuah kilang yang terletak di Selangor.

                Setelah dilahirkan, aku dan kawan-kawanku  dihantar ke sebuah  kedai basikal di Kuantan. Pekedai itu mempamerkan kami di hadapan kedai. Setiap hari, ramai orang lalu-lalang di kedai itu.

                Pada suatu hari, seorang lelaki dan anaknya singgah di kedai basikal. Mereka tertarik dengan kecantikan aku. Selepas tawar-menawar hargaku dengan pekedai itu, mereka pun membeli aku dengan harga RM 450.00 lalu membawa aku pulang ke rumah. Hatiku girang sekali kerana telah bertuan.

                Tuan aku bernama Fazli. Dia ialah murid tahun lima. Setiap hari, tuan mengayuh aku ke sekolah. Pada sebelah petang, dia mengayuh aku ke taman permainan bersama-sama kawannya. Tuan sentiasa mengayuh basikal dengan cermat.

                Pada hari minggu, tuan akan mencuci badan aku dengan air sabun. Selepas itu, dia menggilap badanku sehingga berkilat-kilat. Kawan-kawan tuan sering memuji kecantikanku. Pada sebelah malam, tuan akan mengunci aku di dalam garaj kereta agar tidak dicuri orang.


                Aku sangat berbesar hati kerana diriku dihargai. Aku akan berbakti kepada tuan aku sehingga akhir hayatku.

33 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Confirm A+++ no hahaha😜😘😘

    ReplyDelete
  3. Thank you for the karangan.

    ReplyDelete
  4. Sangat membantu fak
    Hahahha gurau ii tq

    ReplyDelete
  5. Thank you give this sangat best

    ReplyDelete
  6. Tq...walaupun karangan ni x brpa cntk ayt dy tp at least ada lh drpd teda

    ReplyDelete
  7. It's so good and so great,tq

    ReplyDelete

Mata Pelajaran Kegemaran Saya

Nama saya ialah Jasmine Lee. Saya belajar di SJK (C) Chung Hwa Wei Sin. Mata pelajaran kegemaran saya ialah Bahasa Melayu.             Baha...