Sunday 16 August 2015

Faedah Berkebun


Berkebun merupakan salah satu aktiviti yang baik. Hal ini demikian kerana berkebun boleh membawa banyak manfaat kepada kita.

Dewasa ini, semua lapisan masyarakat digalakkan berkebun. Kita boleh berkebun di kawasan yang sesuai contohnya di halaman rumah ataupun di belakang rumah. Aktiviti berkebun boleh mengisi masa terluang kita dengan berfaedah. 

Semasa berkebun, kita boleh mengurangkan tekanan dan perasaan bosan. Kita juga tidak akan terjerumus dalam gejala sosial yang tidak sihat seperti merokok, melepak, berjudi dan menagih dadah.

Di samping itu, kita boleh menjadi insan yang berguna dan berbudi kepada tanah. Dengan berkebun, kawasan lapang atau tanah terbiar boleh digunakan dengan sebaik-baiknya. Pokok bunga yang berwarna-warni juga  boleh menceriakan kawasan persekitaran.

Apatah lagi, kita boleh mengeratkan hubungan silaturahim. Hal ini disebabkan kita boleh melakukan aktiviti berkebun bersama-sama ahli keluarga dan sahabat handai kita. Semasa berkebun, kita akan berpeluang untuk berkomunikasi dan bekerja bersama-sama bagai aur dengan tebing. Kita bukan sahaja dapat saling memahami, tetapi juga dapat berkenalan dengan lebih ramai kawan yang berbilang bangsa dan agama.

Selain itu, kita boleh meningkatkan ekonomi negara. Hal ini demikian kerana hasil tanaman kita boleh dijual bagi menambahkan pendapatan keluarga. Kita juga boleh menceburi bidang pertanian sebagai salah satu mata pencarian sekiranya berminat dalam kegiatan berkebun.

Konklusifnya, aktiviti berkebun banyak mendatangkan faedah kepada semua lapisan masyarakat. Wahai kawan-kawan, marilah kita berkebun bersama-sama!

No comments:

Post a Comment

Mata Pelajaran Kegemaran Saya

Nama saya ialah Jasmine Lee. Saya belajar di SJK (C) Chung Hwa Wei Sin. Mata pelajaran kegemaran saya ialah Bahasa Melayu.             Baha...