Sunday 23 August 2015

Cita – cita Saya


          Setiap orang mempunyai cita-cita. Begitu juga dengan saya. Cita-cita saya ialah menjadi seorang doktor gigi.
            Saya bercita-cita untuk menjadi seorang doktor gigi sejak berumur lima tahun lagi. Saya masih ingat peristiwa yang berlaku ketika saya belajar di tadika. Pada suatu hari, saya menangis kerana sakit gigi. Ayah pun membawa saya ke klinik gigi untuk membuat pemeriksaan.
            Rupa-rupanya, gigi saya telah rosak akibat suka makan gula-gula dan tidak menjaga gigi dengan baik. Akhirnya, gigi yang rosak itu telah dicabut oleh doktor gigi. Doktor menasihati saya supaya mengurangkan pengambilan makanan yang manis dan menggosok gigi dengan cara yang betul.
            Semenjak hari itu, saya mengikut nasihat doktor. Saya menjaga gigi saya dengan baik supaya gigi saya sentiasa bersih dan kuat. Saya berazam untuk menjadi seorang doktor gigi yang bertanggungjawab. Saya akan memeriksa gigi pesakit dengan teliti dan memberikan rawatan yang terbaik kepada mereka.
            Di samping itu, saya akan menyalurkan informasi tentang cara-cara penjagaan gigi yang betul kepada semua lapisan masyarakat. Saya akan memberi perkhidmatan kepada penduduk di kawasan pendalaman dan mendedahkan kepentingan menjaga kesihatan gigi kepada mereka agar semua penduduk dapat hidup sihat dan ceria.
            Saya sedar bahawa untuk mencapai cita-cita saya bukanlah suatu perkara yang mudah. Sehubungan itu, saya akan belajar dengan bersungguh-sungguh untuk merealisasikan impian saya. Bak kata pepatah, “di mana ada kemahuan, di situ ada jalan”.

            Saya yakin dengan berkat usaha saya, cita-cita saya pasti menjadi kenyataan.

No comments:

Post a Comment

Mata Pelajaran Kegemaran Saya

Nama saya ialah Jasmine Lee. Saya belajar di SJK (C) Chung Hwa Wei Sin. Mata pelajaran kegemaran saya ialah Bahasa Melayu.             Baha...