Friday 29 August 2014

Haiwan Yang Paling Saya Sayangi

          Setiap orang mempunyai haiwan yang paling disayangi. Begitu juga dengan saya. Haiwan yang paling saya sayangi ialah kucing. Kucing ini dihadiahkan oleh ayah saya pada hari jadi saya yang lalu.

          Saya menamakan kucing ini Kipu. Kipu berusia satu tahun. Bulu Kipu berwarna putih bertompok perang. Bulu Kipu pendek dan gebu. Matanya hitam dan besar. Sifat Kipu yang lincah dan manja telah menarik hati saya untuk membelanya.

          Saya memberi Kipu makan makanan kucing dua kali sehari. Saya sentiasa memastikan Kipu makan makanan yang segar dan berkhasiat. Setiap tiga bulan, saya akan meminta ayah menghantar Kipu ke klinik haiwan untuk membuat pemeriksaan kesihatan.

          Pada hujung minggu, saya dan ayah akan membersihkan badan Kipu. Saya juga akan membersihkan sangkar, tempat tinggal Kipu supaya bersih. Ibu dan ayah sering menasihati saya agar menjaga Kipu dengan bersungguh-sungguh dan memastikan Kipu sentiasa bersih dan sihat.

          Kipu seekor kucing yang jinak dan pandai mendengar arahan saya. Saya sering menghabiskan masa senggang saya bersama-sama Kipu. Kipu suka mengodek-ngodek ekornya apabila duduk di atas riba saya.

          Saya amat menyayangi Kipu. Saya berjanji akan memelihara kucing ini dengan penuh kasih sayang.

No comments:

Post a Comment

Mata Pelajaran Kegemaran Saya

Nama saya ialah Jasmine Lee. Saya belajar di SJK (C) Chung Hwa Wei Sin. Mata pelajaran kegemaran saya ialah Bahasa Melayu.             Baha...