Sunday 31 August 2014

Langkah-langkah Yang Diambil Untuk Mencapai Keputusan Yang Cemerlang Dalam UPSR


            Saya bakal menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tidak lama lagi. Saya telah mengambil beberapa langkah agar boleh mencapai keputusan yang cemerlang dalam UPSR.
            Saya telah membuat jadual untuk belajar dan bersukan. Dengan adanya jadual ini, saya dapat menguruskan masa saya dengan sebaik-baiknya. Saya juga dapat mendisiplinkan diri untuk belajar dan bermain.
            Selain itu, saya juga  menumpukan sepenuh perhatian semasa guru mengajar di dalam kelas. Saya mencatat nota-nota yang penting apabila guru memberikan penerangan. Saya juga rajin menelaah pelajaran di rumah dan menyiapkan kerja sekolah yang diberi oleh guru setiap hari.
            Di samping itu, saya dan beberapa orang rakan karib belajar secara berkumpulan pada waktu petang. Kami berbincang tentang pelajaran yang telah diajar oleh guru di sekolah. Kami juga sering bertukar-tukar  fikiran dan pendapat untuk menyelesaikan latihan yang diberi oleh guru.
            Dalam pada itu, saya mengamalkan gaya hidup yang sihat. Saya selalu bersenam dan mengambil makanan yang seimbang untuk menjaga kesihatan diri. Saya juga mendapatkan tidur yang berkualiti agar badan dan minda saya boleh mendapat rehat yang secukupnya. Amalan ini akan membantu saya untuk belajar dengan lebih berkesan.
            Saya akan terus berusaha untuk merealisasikan impian saya bak kata pepatah, “genggam bara api, biar sampai jadi arang”. Saya yakin bahawa impian saya pasti akan menjadi kenyataan.

                   

No comments:

Post a Comment

Mata Pelajaran Kegemaran Saya

Nama saya ialah Jasmine Lee. Saya belajar di SJK (C) Chung Hwa Wei Sin. Mata pelajaran kegemaran saya ialah Bahasa Melayu.             Baha...