Sunday 31 August 2014

Pengalaman di Kebun Sayur


           Pada cuti sekolah baru-baru ini, saya dan keluarga telah pulang ke kampung untuk menziarahi datuk dan nenek. Rumah datuk saya terletak di Rompin. Kami tinggal di sana selama tiga hari. Kepulangan kami disambut oleh datuk dan nenek dengan tangan terbuka.

            Hari belum terang tanah, saya sudah bangun daripada tidur. Selepas bersarapan, saya pun mengikut datuk ke kebun sayurnya. Kebun sayur datuk agak luas. Di sana terdapat pelbagai jenis sayur seperti sayur sawi, bayam, terung, timun, cili dan bendi.

            Saya menolong datuk mencangkul tanah untuk membuat batas. Kemudian, saya menaburkan benih di atas batas. Datuk pula membubuh baja dan menyiram tanamannya. Kata datuk, sayur-sayuran ini hendaklah dijaga dengan baik agar dapat hidup subur.

            Pada waktu petang, saya dan nenek memetik sayur yang sudah matang. Kami meletakkan sayur-sayuran ke dalam raga. Saya juga mencabut rumput-rampai yang tumbuh di sekeliling batas. Kami menjaga tanam-tanaman di kebun supaya tidak dimakan ulat.

            Pada sebelah malam, saya membantu datuk dan nenek berniaga di pasar malam. Saya menyusun sayur-sayuran di atas para-para. Ramai orang suka membeli sayur dengan datuk kerana sayur-sayuran datuk segar dan harganya berpatutan. Kami melayan pelanggan dengan mesra dan berbudi bahasa.

            Saya berasa sangat gembira kerana dapat membantu datuk di kebun sayur. Saya akan pulang ke kampung lagi pada cuti sekolah yang akan datang.  

2 comments:

Mata Pelajaran Kegemaran Saya

Nama saya ialah Jasmine Lee. Saya belajar di SJK (C) Chung Hwa Wei Sin. Mata pelajaran kegemaran saya ialah Bahasa Melayu.             Baha...