Sunday 31 August 2014

Keluarga Saya


            Keluarga bermakna seisi rumah tangga yang terdiri daripada suami isteri atau berserta anak-anak. Saya bernama Aisyah Najihah. Saya menuntut di Tahun 6 di SK (P) Methodist. Saya berasal dari sebuah keluarga yang sederhana.

            Keluarga saya terdiri daripada empat orang ahli keluarga, iaitu ayah, ibu, kakak dan saya. Ayah saya seorang peniaga manakala ibu saya seorang suri rumah tangga. Kakak saya, Amira Nazirah seorang pelajar Tingkatan 4 di SMK Tanah Putih.

            Ayah saya seorang lelaki yang ringan tulang dan bertanggungjawab. Beliau bekerja keras untuk mencari rezeki bagi menyara hidup kami sekeluarga. Walaupun beliau sibuk bekerja tetapi beliau tetap meluangkan masa untuk menemani kami. Ibu saya seorang wanita yang lemah-lembut dan penyayang. Beliau menjaga makan minum kami bagai menatang minyak yang penuh. Ibu sering menyediakan lauk-pauk yang enak untuk kami. Ayah sering memuji masakan ibu. Saya suka makan makanan yang disediakan oleh ibu, terutamanya kari ayam.

            Saya ialah anak bongsu dalam keluarga saya. Hubungan saya dan kakak saya sangat erat seperti isi dengan kuku. Kami sentiasa belajar dan bermain bersama-sama. Kakak selalu memberi tunjuk ajar kepada saya dalam pelajaran. Kami juga sering berkongsi isi hati dan saling mengambil berat antara satu sama lain.

            Pada hujung minggu, kami sekeluarga akan bersiar-siar di tepi pantai. Kata ayah, hari minggu adalah hari keluarga. Ini dapat mengeratkan hubungan kekeluargaan. Pada cuti sekolah pula, kami akan makan angin di dalam ataupun di luar negara. Ayah berpendapat, jauh perjalanan luas pengetahuan. Justeru, kita tidak akan menjadi katak di bawah tempurung.

            Saya amat bersyukur kerana mempunyai sebuah keluarga yang bahagia. Saya berharap agar kami sekeluarga dapat hidup bersama buat selama-lamanya.

14 comments:

Mata Pelajaran Kegemaran Saya

Nama saya ialah Jasmine Lee. Saya belajar di SJK (C) Chung Hwa Wei Sin. Mata pelajaran kegemaran saya ialah Bahasa Melayu.             Baha...