Sunday 22 September 2013

Aku Sekaki Payung


            Aku ialah sekaki payung. Namaku Merah kerana badanku berwarna merah. Aku dilahirkan di sebuah kilang yang terletak di Shah Alam. Aku diperbuat daripada besi dan plastik yang berkualiti.

            Setelah dilahirkan, aku dan kawan-kawanku dihantar ke sebuah pasar raya yang terletak di Kuala Lumpur. Kami telah dipamerkan di atas rak dan dilabelkan harga RM 19.90. Hatiku girang sekali kerana dapat berkenalan dengan kawan-kawan yang baharu.

            Beberapa hari kemudian, seorang perempuan singgah di hadapanku. Perempuan itu membelek-belek aku. Dia tertarik dengan warna badanku yang menarik. Dia pun membeli aku lalu membawa aku pulang ke rumahnya.

            Tuan aku bernama Mariam. Dia seorang jurujual yang ringan tulang. Aku sangat berguna kepada tuan sama ada pada hari panas mahupun hari hujan. Aku boleh melindungi tuan daripada terkena pancaran matahari yang terik dan air hujan.

            Tuan sentiasa menggunakan aku dengan cermat. Dia juga menjaga aku dengan baik. Apabila badanku kotor, tuan akan mengelap aku dengan kain yang bersih. Selepas  itu, dia menyimpan aku di dalam bilik setor.

            Aku berbesar hati kerana dapat berkhidmat kepada tuan aku. Aku akan terus berbakti kepada tuan sehingga riwayatku tamat.

23 comments:

  1. nice this is what i need for my homework

    ReplyDelete
  2. Nice😀😊..... This is what I need for my homework too!!!

    ReplyDelete
  3. Nice😀😊..... This is what I need for my homework too!!!

    ReplyDelete
  4. Nice����..... This is what I need for my homework too!!!

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. this is what i want for my tuisyen

    ReplyDelete
  7. This really helps for my tuition karangan

    ReplyDelete
  8. nice!it is nice in my essay competition

    ReplyDelete
  9. Nice... This is what I. Wed for my homework👆👍👍👍👍👍👍💪👏😎

    ReplyDelete
  10. Luckily I got a karangan. My homework is this

    ReplyDelete
  11. Thanks for every people who write this or who give idea for this

    ReplyDelete
  12. This what I need for my homework

    ReplyDelete
  13. This is what I need for my homework too

    ReplyDelete
  14. This good for my homework 😌

    ReplyDelete

Mata Pelajaran Kegemaran Saya

Nama saya ialah Jasmine Lee. Saya belajar di SJK (C) Chung Hwa Wei Sin. Mata pelajaran kegemaran saya ialah Bahasa Melayu.             Baha...