Monday 23 September 2013

Suasana di Pasar Malam


            Nama saya Amirul. Saya dan keluarga saya tinggal di Taman Melawati. Tidak jauh dari rumah saya terdapat sebuah pasar malam. Pada setiap hari Jumaat, pasar  malam ini akan dibuka dari pukul 6.00 petang hingga 10.00 malam.

            Pasar malam ini agak besar. Banyak penjaja berniaga di pasar malam ini. Kira-kira pada pukul 5.00 petang, para penjaja sudah mula membuka gerai masing-masing di bahu jalan. Terdapat gerai makanan dan minuman, gerai buah-buahan, gerai sayur-sayuran, gerai pakaian, gerai alat permainan dan sebagainya.

            Menjelang malam, pasar malam ini menjadi terang-benderang kerana setiap gerai dipasang dengan lampu neon ataupun lampu kalimantang. Para penjaja sibuk menyusun barang-barang jualan mereka. Ada penjaja yang sibuk memasak dan ada pula penjaja yang sibuk menghidangkan makanan untuk dijual.

            Suasana di pasar malam meriah sekali. Sekali-sekala kedengaran suara penjaja yang menjerit harga untuk menarik perhatian pengunjung. Terdapat juga pengunjung yang asyik tawar-menawar harga dengan penjaja untuk membeli barangan yang dikehendaki dengan harga yang lebih murah. Para penjaja melayan kerenah pelanggan mereka dengan mesra dan berbudi bahasa.

            Di pasar malam juga kelihatan beberapa orang pengemis yang berpakaian compang-camping duduk di bahu jalan. Mereka mencari rezeki dengan  memainkan alat muzik. Sesetengah pengunjung yang bermurah hati memberi sedekah kepada pengemis kerana bersimpati terhadap nasib malang yang menimpa mereka.

            Apabila malam kian larut, suasana di pasar malam menjadi kian lengang. Para penjaja pun membersihkan kawasan perniagaan masing-masing lalu pulang ke rumah.

8 comments:

  1. terima kasih kerana memberi info tentang karangan ini.Sekali lagi saya berterima kasih

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  3. Saya mengucap terima kasih kerana memeberikan saya karangan ini kerana otak saya menjadi blank tetiba

    ReplyDelete
  4. Terima kasih sangat kerana Saya menjadi blank apabila Saya nampak ini otak Saya dah cergas

    ReplyDelete
  5. Nervous lah. This week ada ujian upsr hmmm.. doakn saya yaaa..

    ReplyDelete

Mata Pelajaran Kegemaran Saya

Nama saya ialah Jasmine Lee. Saya belajar di SJK (C) Chung Hwa Wei Sin. Mata pelajaran kegemaran saya ialah Bahasa Melayu.             Baha...