Monday 2 September 2013

Suasana di Pejabat Pos

Pada suatu petang, saya menemani ibu ke pejabat pos untuk menjelaskan bil elektrik dan bil air. Saya telah mengambil peluang ini untuk mengirim sekeping kad ucapan hari jadi kepada sahabat pena saya yang menuntut di negara jiran, Singapura kerana hari jadinya akan menjelang tidak lama lagi. Saya dan ibu menaiki kereta ke sana.
 
          Pejabat pos tersegam megah di tengah-tengah pusat bandar. Terdapat ramai kakitangan berkhidmat di sana. Saya dan ibu beratur di kaunter pertanyaan untuk mengambil nombor giliran. Selepas itu, kami pun duduk di tempat yang disediakan untuk menunggu giliran kami.
 
          Di pejabat pos terdapat banyak kaunter yang menawarkan pelbagai perkhidmatan. Misalnya, kaunter pembayaran bil-bil, kaunter pembaharuan lesen, kaunter kiriman dan setem, kaunter cenderahati dan lain-lain. Setiap kaunter menawarkan perkhidmatan yang berlainan.

          Di penjuru pejabat pos terdapat ruang pameran yang mempamerkan pelbagai koleksi setem, sampul surat dan rantai kunci yang menarik. Ramai pengunjung melawat ke ruang pameran tersebut untuk membeli setem dan rantai kunci yang disukai oleh mereka untuk dijadikan kenangan.
 
          Di kaunter pula, pegawai-pegawai yang bertugas sibuk melayan kerenah pengunjung. Mereka melayan para pengunjung dengan mesra dan berbudi bahasa. Saya dan ibu menunggu giliran kami dengan sabar. Apabila nombor kami dipanggil, kami pun segera menuju ke kaunter.

          Setelah selesai berusan di pejabat pos, saya dan ibu pun pulang ke rumah. Saya berharap agar kad kiriman saya selamat diterima oleh sahabat pena saya.   

1 comment:

Mata Pelajaran Kegemaran Saya

Nama saya ialah Jasmine Lee. Saya belajar di SJK (C) Chung Hwa Wei Sin. Mata pelajaran kegemaran saya ialah Bahasa Melayu.             Baha...