Sunday 1 September 2013

Kehidupan Seorang Pekebun

          Pak Jamal seorang pekebun yang ringan tulang. Dia berbadan kurus dan berkulit hitam manis. Pak Jamal dan keluarganya tinggal di sebuah rumah usang di hujung Kampung Baru.
         Hari belum terang tanah, Pak Jamal sudah berada di kebunnya. Dia membanting tulang untuk mengusahakan kebunnya. Walaupun kebun Pak Jamal hanya sekangkang kera, namun dia yakin bahawa berkat usahanya pasti dapat menyara hidup isteri dan tiga orang anaknya.
          Pada sebelah pagi, Pak Jamal akan mencangkul tanah untuk membuat batas. Kemudian, dia menaburkan anak benih di atas batas. Dia juga rajin membaja dan menyiram sayur-sayurannya supaya sayur-sayurannya hidup dengan subur.
           Pada sebelah petang pula, Pak Jamal akan memetik sayur-sayuran yang sudah matang untuk dijual. Isteri dan anak-anaknya turut membantu dia mencabut rumput-rampai yang tumbuh meliar di sekeliling batas. Kadang kala, Pak Jamal akan menyembur racun serangga perosak supaya hasil tanamannya tidak dimakan oleh serangga perosak.
           Pada waktu senja, Pak Jamal akan menjual hasil tanamannya di pasar malam. Ramai orang suka membeli sayur dengan Pak Jamal kerana sayur-sayurannya segar dan harganya pula berpatutan. Sikap Pak Jamal yang jujur dan peramah menyebabkan dia disenangi oleh semua penghuni di Kampung Baru.
            Begitulah rutin hidup Pak Jamal. Dia sentiasa bersyukur walaupun hidup keluarganya bagai kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Dia berdoa agar keluarganya sentiasa diberkati dan dicucuri rahmat.
       

6 comments:

Mata Pelajaran Kegemaran Saya

Nama saya ialah Jasmine Lee. Saya belajar di SJK (C) Chung Hwa Wei Sin. Mata pelajaran kegemaran saya ialah Bahasa Melayu.             Baha...