Friday 13 July 2012

Dialog

Rakan kamu telah dipilih sebagai Tokoh Murid. Tuliskan perbualan antara kamu
dengan rakan kamu untuk mengetahui rahsia kejayaannya.  
Jane     : Apa khabar, Julia?
Julia     : Khabar baik, Jane.
Jane     : Tahniah, kamu telah dipilih sebagai Tokoh Murid pada tahun ini!
Julia     : Terima kasih, Jane.
Jane     : Apakah perasaan kamu setelah dipilih sebagai Tokoh Murid?
Julia     : Saya berasa sungguh gembira. Semua ahli keluarga saya turut               
              berasa bangga atas kejayaan saya.
Jane     : Apakah rahsia di sebalik kejayaan kamu, Julia?
Julia     : Sebenarnya, tiada apa-apa rahsia. Saya hanya berpegang
              pada prinsip “Usaha Tangga Kejayaan”.
Jane     : Setahu saya, kamu bukan sahaja cemerlang dalam bidang akademik,
              malahan juga aktif dalam bidang sukan. Bagaimanakah kamu
              membahagikan masa kamu  untuk belajar dan bersukan?
Julia     : Saya telah membuat jadual untuk mendisiplinkan diri. Selepas pulang
             dari sekolah, saya akan menyiapkan kerja sekolah yang diberi oleh 
             guru. Selepas itu, barulah saya berlatih badminton di gelanggang
             badminton. Pada sebelah malam pula, saya akan menelaah pelajaran
             dan membuat latihan pengukuhan.
Jane     : Siapakah yang banyak memberi dorongan kepada kamu?
Julia     : Ibu bapa, guru-guru dan rakan-rakan sentiasa memberi dorongan 
             dan sokongan kepada saya. Apabila saya menghadapi masalah        
             dalam pelajaran, saya akan bertanya kepada guru. Saya juga sering
             berbincang dengan rakan-rakan tentang pelajaran yang telah diajar
             oleh guru.
Jane     : Terima kasih kerana sudi berkongsi rahsia kejayaan kamu dengan 
              saya, Julia.
Julia     : Sama-sama, Jane.

No comments:

Post a Comment

Mata Pelajaran Kegemaran Saya

Nama saya ialah Jasmine Lee. Saya belajar di SJK (C) Chung Hwa Wei Sin. Mata pelajaran kegemaran saya ialah Bahasa Melayu.             Baha...