Sunday 8 July 2012

Haiwan Kesayangan Saya


 
                        Haiwan kesayangan saya ialah anjing. Anjing ini dihadiahkan oleh ayah saya pada hari jadi saya yang ke – 10. Saya menamakan anjing ini Bob.
                        Bob ialah seekor anjing jantan yang baru berusia satu tahun. Bulu Bob berwarna hitam dan bertompok putih. Bob mempunyai sepasang mata yang besar dan hitam. Bulunya pula pendek dan gebu.
                        Bob tinggal di sebuah rumah anjing yang dibina oleh ayah dan abang saya. Rumah anjing Bob ditempatkan di tepi garaj kereta. Saya memberi Bob makan dua kali sehari. Makanan kegemaran Bob ialah tulang dan daging. Kadang kala, saya memberi Bob minum susu segar.               
            Pada setiap hujung minggu, saya akan memandikan Bob dengan syampu. Saya juga akan membersihkan tempat tinggal Bob supaya Bob dapat tinggal dengan selesa. Ibu bapa sering menasihati saya agar menjaga Bob dengan baik dan memastikan Bob sentiasa sihat.
                        Bob ialah anjing yang cerdik dan manja. Bob juga patuh akan arahan saya. Apabila kami sekeluarga tiada di rumah, Bob akan menjaga rumah. Sekiranya orang yang tidak dikenali lalu di hadapan rumah saya, Bob akan menyalak dengan kuat.
                        Bob ialah teman baik saya. Pada masa lapang, saya akan membawa Bob bersiar-siar di taman. Bob suka menguit-nguit ekornya semasa bermain kejar-kejar dengan saya.
                        Saya dan keluarga amat menyayangi Bob. Saya berharap agar Bob dapat menemani kami buat selama-lamanya.  

25 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Perfect and loved this karangan 😍😍😍😍😍😍😍😍🐇🐰

    ReplyDelete
  4. 👍👍👍👍👍👍

    ReplyDelete
  5. thanks for the essay
    help me very much

    ReplyDelete
  6. It’s the best puppy Katanga I’ve seen good job

    ReplyDelete

Mata Pelajaran Kegemaran Saya

Nama saya ialah Jasmine Lee. Saya belajar di SJK (C) Chung Hwa Wei Sin. Mata pelajaran kegemaran saya ialah Bahasa Melayu.             Baha...