Sunday 8 July 2012

Jiran Baharu Saya


                        Encik Zainal ialah jiran baharu saya. Beliau sekeluarga tinggal di sebelah rumah saya. Mereka baru sahaja berpindah ke sini sejak dua bulan yang lepas. Encik Zainal sekeluarga berasal dari Alor Setar, Kedah.
                        Encik Zainal seorang peniaga yang jujur. Beliau membuka kedai runcit di taman perumahan kami. Isterinya, Puan Rosnani ialah suri rumah tangga sepenuh masa yang ringan tulang. Beliau menguruskan kerja rumah dan menyediakan hidangan untuk keluarganya setiap hari.
             Encik zainal dan Puan Rosnani mempunyai seorang cahaya mata, Khairul. Khairul ialah anak emas mereka. Khairul sebaya dengan saya. Kami belajar di sekolah yang sama. Setiap hari, kami pergi ke sekolah dengan menaiki bas sekolah.
            Khairul ialah seorang murid yang cemerlang. Namun, dia tidak bersikap sombong. Apabila saya menghadapi masalah dalam peperiksaan, dia akan membantu saya. Sikap Khairul yang berbudi bahasa  menyebabkan kawan-kawan suka mendampinginya.
            Pada masa lapang, kami sering berbasikal di halaman rumah. Kadang kala, kami bermain bola sepak di padang. Walaupun saya dan khairul baru berkenalan, tetapi hubungan kami akrab seperti isi dengan kuku.
            Encik Zainal dan keluarganya sangat peramah. Mereka sering bertegur sapa dengan jiran tetangga. Oleh itu, semua jiran suka bergaul dengan mereka.
            Saya berasa gembira kerana boleh tinggal berjiran dengan Encik Zainal sekeluarga. Saya berharap agar mereka sentiasa sihat dan dicucuri rahmat.  

13 comments:

Mata Pelajaran Kegemaran Saya

Nama saya ialah Jasmine Lee. Saya belajar di SJK (C) Chung Hwa Wei Sin. Mata pelajaran kegemaran saya ialah Bahasa Melayu.             Baha...