Thursday 5 July 2012

Jika Saya Seorang Jutawan

                        Setiap orang mempunyai impian. Begitu juga dengan saya. Impian saya adalah menjadi seorang jutawan.
                        Jika saya seorang jutawan, saya akan membeli sebidang tanah yang luas dan memiliki pemandangan yang indah nian. Udara di persekitarannya hendaklah nyaman. Saya akan  membina sebuah vila di sana dan menjemput semua ahli keluarga untuk tinggal bersama-sama. Saya juga akan membeli beberapa buah kereta mewah yang saya idam-idamkan.
                        Di samping itu, saya akan membina sekolah dan hospital di kawasan pedalaman. Dengan adanya sekolah, penduduk di kawasan pedalaman yang buta huruf akan berpeluang untuk menimba ilmu. Mereka juga boleh mendapatkan rawatan yang terbaik dan percuma di hospital yang saya bina. 
             Selain itu, saya akan menabung di bank. Saya juga akan mendermakan sebahagian daripada wang saya kepada pusat-pusat kebajikan seperti rumah anak-anak yatim, rumah orang tua dan rumah orang cacat. Saya hendak membantu orang yang bernasib malang dan memerlukan bantuan.
                        Bukan itu sahaja, saya akan membawa ibu bapa saya menjelajah ke seluruh dunia untuk melihat kebudayaan dan kesenian bangsa-bangsa yang lain. Saya teringin untuk menjejak kaki ke Negara Eropah yang sering menjadi buah mulut orang ramai. Saya akan mendalami pengetahuan dalam lapangan seni muzik yang saya minati.   
                        Saya sedar bahawa bukan senang untuk merealisasikan impian saya. Oleh itu, saya akan belajar dengan bersungguh-sungguh. Saya yakin, impian saya akan menjadi kenyataan suatu hari nanti.

21 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. 這幫助我很多

    ReplyDelete
  3. 这让我做完我的作文!

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Very useful blog for my study.Thank you so much.

    ReplyDelete
  6. It's a really good essay for kids so that they can study good

    ReplyDelete
  7. 真的吗????????????

    ReplyDelete
  8. Your writing is good
    (Tulisan mu bagus)
    (Karangan kamu bagus)

    ReplyDelete
  9. Good essay... but please write essay entitled' Aku seorang jutawan'...😊🙏

    ReplyDelete

Mata Pelajaran Kegemaran Saya

Nama saya ialah Jasmine Lee. Saya belajar di SJK (C) Chung Hwa Wei Sin. Mata pelajaran kegemaran saya ialah Bahasa Melayu.             Baha...