Friday 6 July 2012

Perhimpunan di Sekolah Saya



                        Nama saya Lee Hong. Saya menuntut di SJK ( C ) Chung Hwa. Sekolah saya mengadakan perhimpunan di dewan pada setiap hari Isnin.
                        Apabila loceng sekolah berbunyi, murid-murid beratur ke dewan dengan tertib. Semua warga dewan berdiri tegak untuk menyanyikan lagu “Negaraku”, lagu negeri dan lagu sekolah. Tiga orang pengawas ditugaskan untuk menaikkan bendera di tepi pentas. Kami menyanyi dengan kuat dan penuh semangat patriotik.
                        Seterusnya, Guru Besar menyampaikan ucapan di atas pentas. Guru Besar mengingatkan murid-murid agar membuat persiapan awal bagi menghadapi peperiksaan yang akan menjelang tidak lama lagi. Bak kata pepatah, “sediakan payung sebelum hujan”. Beliau juga menasihati murid-murid agar menjaga kebersihan kawasan sekolah supaya dapat belajar dengan selesa. Semua murid memasang telinga untuk mendengar amanat beliau.
                        Selepas itu, juruacara mengumumkan keputusan pertandingan kebersihan antara kelas. Kelas yang terbersih pada minggu lepas ialah kelas 5A. Guru besar menyampaikan sijil dan piala kepada ketua kelas tersebut.
                        Kemudian, murid-murid dari kelas 6B mengadakan persembahan di atas pentas. Persembahan mereka amat menarik dan menghiburkan hati kami.
                        Perhimpunan tamat pada pukul 8.15 pagi. Murid-murid pun beratur pulang ke kelas masing-masing untuk meneruskan pembelajaran.
                        

No comments:

Post a Comment

Mata Pelajaran Kegemaran Saya

Nama saya ialah Jasmine Lee. Saya belajar di SJK (C) Chung Hwa Wei Sin. Mata pelajaran kegemaran saya ialah Bahasa Melayu.             Baha...